متد های سازنده یک کلاس
به نام خدا. در این مطلب به متود های سازنده یا همان Constructor ها می پردازیم. کانستراکتور در هنگام فراخوانی یک کلاس به طور خودکار صدا زده می شود. در ادامه آموزش با فلاترلند همراه باشید.
در مطالب قبل نحوه ساختن یک کلاس و شی را دیدیم. در این مطلب قصد داریم تا متود های سازنده یک کلاس را بررسی کنیم.
متود سازنده یا همان Constructor متودی است که هنگام فراخوانی و ساخت یک کلاس صدا زده می شود. فرض کنید می خواستیم یک کلاس ماشین بسازیم که وقتی صدا زده شد مستقیما یک سری عملیات را انجام دهد. مثلا یک پیغام بدهد که شی ساخته شد.
به این مثال توجه کنید:
void main(List<String> args) {Vehicle myCar = Vehicle();myCar.start();}
class Vehicle {String? name;String? model;int? speed;// Constructor
Vehicle() {print("Object created");}
void start() {print("The car is starting...");}
void stop() {print("The car is stoping...");}}
Object created
The car is starting...
void main(List<String> args) {Vehicle myCar = Vehicle("Pride", "1401", 120);String carInfo = myCar.getInfo();print(carInfo);}
class Vehicle {String? name;String? model;int? speed;
Vehicle(String name, String model, int speed) {this.name = name;this.model = model;this.speed = speed;}
void start() {print("The car is starting...");}
void stop() {print("The car is stoping...");}
String getInfo() {return "Name: ${this.name} & Model: ${this.model} & Max Speed: ${this.speed}";}}
Name: Pride & Model: 1401 & Max Speed: 120
انواع دیگری از تنظیم متود سازنده جهت دریافت متغیر ها در ورودی
Vehicle(this.name,this.model, this.speed); // Directly sets variables
Vehicle(String name, String model, int speed) : name = name, model = model, speed = speed
در دو مثال بالا، مرسوم ترین روش تنظیم متغیر در کلاس مورد اول است چرا که بسیار کوتاه و خوانا است.
در مثال دوم چند ورودی گرفتیم و آن ها را به ترتیب از مقادیر ورودی به مقادیر داخل کلاس ریختیم. یعنی مثلا name ورودی برابر است با name داخل کلاس.
در کل شما می توانید از هر روشی که خواستید برای دریافت و انجام عملیات در کانستراکتور ها استفاده کنید.
- ۰۲/۱۲/۱۴