متغیر ها و فرایند کاری برنامه
در این مطلب شما با فرایند انجام دستورات و نحوه کار با حافظه در زبان برنامه نویسی دارت آشنا خواهید شد.
بعد از مطالعه این مطلب انتظار می رود توانایی کار با حافظه و توضیح روند کار برنامه ها را داشته باشید.
در ادامه مطللب با فلاترلند همراه باشید.
کامپیوتر ها بسیار دقیق اما بسیار نادان هستند و شما به عنوان برنامه نویس باید بتوانید به درستی و به ترتیب دستورات خود را به آن ها بسپرید.
زبان دارت تمام برنامه را یک بار به طور کامل می خواند و سپس خط به خط شروع به اجرای دستورات می کند.
فرض کنید دارت یک مترجم زبان انگلیسی است، اگر دارت همه متن را یک بار ترجمه کند و از رو بخواند سریع تر است یا اینکه در لحظه ترجمه کند؟ مشخصا وقتی یک بار ترجمه می کند و از رو می خواند بسیار سریع تر است؛ به این نوع زبان ها، زبان های کامپایلر ( Compiler ) دار می گویند که همه کد را تبدیل به زبان کامپیوتر می کنند و اجرا می کنند. پس فهمیدیم که دارت یک زبان کامپایلر دار است و کد را یکبار کامل تبدیل به زبان ماشین می کند و در ادامه خط به خط اجرا می کند.
قبل از مثال عملی بگذارید نحوه کار با حافظه رو براتون توضیح بدم.
در ابتدا باید بدانید که برای ذخیره هر مقداری در حافظه باید نوع آن را بدانیم به مثال های زیر توجه کنید:
- نوع String برای ذخیره رشته یا متن استفاده می شود. ( هرچیزی که بین دابل کوت قرار بگیرد )؛ مثلا: "Hello"
- نوع int برای ذخیره اعداد صحیح به کار می رود. مثلا: 53 یا 23-
- نوع double برای ذخیره اعداد اعشاری به کار می رود. مثلا 24.7 یا 24.0 یا 53.2-
توجه کنید که زبان برنامه نویسی دارت به بزرگی و کوچکی حروف حساس است.
فرض کنید شما می خواهید به برنامه بگویید اسم من را به خاطر بسپار، برای این کار نیاز دارید تا اسم را وارد حافظه کنید. به مثال زیر توجه کنید:
void main(List<String> args) {
String myName = "Alireza";}
در این مثال نام شما در حافظه ذخیره می شود. همانطور که می بینید از الگوی خاصی برای تعریف مقداری در حافظه استفاده کردیم. به این مقادیر که در حافظه ذخیره می شوند و بعدا می توانند تغییر کنند، متغیر یا Variable گفته می شود.
برای تعریف متغیر از الگو زیر استفاده می کنیم:
( Type ) + ( vName ) + ( = ) + ( Value ) + ( ; )
- اولین قسمت Type یا نوع متغیر است.
- قسمت دوم نام متغیر است.
- قسمت سوم همیشه ثابت است و باید بعد دو قسمت اول مساوی بیاید.
- قسمت سوم مقدار متغیر است که در حافظه ذخیره می شود.
برای مثال می خواهیم سن زبان دارت را ذخیره کنیم:
می دانیم که سن از نوع عدد صحیح است. در نتیجه داریم:
int dartAge = 12;
در اینجا int نوع متغیر ما است و dartAge که نامی دلخواه است نام متغیر است. در این متغیر مقدار 12 را ذخیره کرده ایم.
نکته: برای تغییر مقدار متغیری که از قبل تعریف شده است دیگر نیازی نیست که نوع داده آن را مشخص کنیم و فقط لازم است نام آن را بنویسیم و برابر مقدار مورد نظر قرار دهیم. توجه داشته باشید که مقدار جدید باید با مقدار قبلی هم نوع باشد.
void main(List<String> args) {int dartAge = 12;dartAge = 15;print(dartAge);// Output -> 15}
با توجه به این که برنامه از بالا به پایین اجرا می شود اول مقدار 12 در حافظه می نشیند و سپس مقدار 15 جای آن را می گیرد. پس خروجی برابر 15 است و 12 قبلی دیگر از بین رفته است.
- ۰۲/۰۹/۲۲