حلقه ها و تکرار در برنامه نویسی
به نام خدا. در این قسمت از آموزش فلاتر قراره نحوه تکرار یک کد رو ببینیم و متوجه ساختار و کارکرد این قابلیت بشیم.
تکرار یک کد و اجرای کد در شرایط مختلف کاربرد زیادی در برنامه نویسی دارد.
در ادامه مطلب با فلاترلند همراه باشید.
فرض کنید می خواهید چهار بار یک پیام را پشت سر هم نشان دهید.
در حالت نا مطلوب چهار بار دستور پرینت را تکرار می کنیم:
print("Hello FlutterLand.!");
print("Hello FlutterLand.!");
print("Hello FlutterLand.!");
print("Hello FlutterLand.!");
اما این کد بسیار کثیف و نادرست است چرا که در برخی موارد شاید شما نیاز باشد چند هزار بار یک کد را تکرار کنید، با این شیوه لازم است چند هزار خط کد بنویسید!
اما اگر از حلقه های تکرار در برنامه نویسی آگاه باشید می دانید که می توان این عملیات را با چهار خط کد انجام داد !
در واقع حلقه ها یک کد را چندین بار در بدنه خود اجرا می کنند. به عنوان مثال می خواهیم برنامه ای بنویسیم که از 1 تا 10 بشمارد.
کافی است طبق این فرمول برنامه را پیاده سازی کنیم:
for ( Type varName = varValue; Condition; execOnVar ) {
// Do this
}
در اینجا ما چندین جایگذاری داریم که یک به یک باید آن ها را در برنامه قرار دهیم.
در اولین قسمت Type وجود دارد که باید نوع متغیری که می خواهیم در طول تکرار تغیر کند را قرار دهیم؛ ما می خواستیم از عدد 1 تا 10 بشماریم در نتیجه آن چه که در طی این تکرار تغییر می کند یک نوع عددی ساده یا همان طبیعی است پس در اوین قسمت از نوع داده int استفاده می کنیم
در قسمت بعد باید یک نام برای متغیر خود انتخاب کنیم. در بسیاری از شرایط برای متغیر های تکرار شونده از i به عنوان نام متغیر استفاده می کنند.
سپس یک مقدار اولیه برای متغیر نیاز است. همانطور که گفتیم ما قرار است از 1 بشماریم در نتیجه اولین عدد ما یک است پس این مقدار را برابر 1 قرار می دهیم.
در قسمت سوم که مهم ترین قسمت است که تایین می کند حلقه تا کجا و تا کی ادامه داشته باشد. ما می خواهیم که برنامه تا 10 ادامه پیدا کند. اگر این را بخواهیم به صورت شرطی بنویسیم می دانیم که باید برنامه تا زمانی که متغیر کوچک تر یا مساوی 10 بود ادامه پیدا کند. به صورت زیر
// varName < value
i <= 10
در آخرین قسمت نیاز است تا مشخص کنیم هر بار قرار است چه بلایی سر متغیر بیاید. ما میخواهیم هر بار یک عدد به متغیر اضافه شود و این عمل تا زمانی که شرط برقرار است ادامه پیدا کند. در نتیجه می توانیم با عملگر ++ هر بار به متغیر یک واحد اضافه کنیم؛ همچنین شما می توانستید هر طور که خواستید مقدار را تایین کنید مثلا:
i += 1
جایگذاری ها همینجا به پایان می رسد. اکنون می توانیم کد هایمان را اجرا کنیم.
for ( int i = 0; i <= 10; i++) {
print(i);
}
در نتیجه خروجی برنامه ما اعداد را از یک تا 10 خواهد شمرد.
گاهی می خواهیم کد فقط تا زمانی که یک شرط برقرار بود اجرا شود و درگیر متغیر ها نشود. در واقع در این روش ما نیازی به متغیر نداریم و فقط می خواهیم یک عمل تا زمانی که شرط برقرار است ادامه یابد.
while ( Condition ) {
// Do this.
}
در اینجا فقط کافی است شزطی که می خواهیم را قرار دهید. بسته به برنامه شما دارد که چه شرطی بگذارد. ما این جا یک شرط همیشه برقرار قرار می دهیم مثلا بررسی می کنیم که آیا 3 از 1 بزرگتر است؟
while ( 3 > 1 ) {
print("Hello FlutterLand.");
}
در نتیجه پیام ما بی نهایت بار اجرا خواهد شد زیرا شرط ما همیشه برقرار است. همچنین می توانستیم مستقیما به جای گذاشتن شرط مقدار true یا همین همیشه درست را قرار دهیم.
- ۰۲/۱۲/۰۴