مفهوم شی گرایی و کلاس
به نام خدا. در این مطلب به بررسی مطالب و مفاهیم شی گرایی می پردازیم. از بخش مقدماتی دارت خارج شدیم و الان در بخش پیشرفته هستیم. در این مطلب صرفا مفاهیم تدریس خواهد شد و کد عملی نداریم. در ادامه با فلاتیران همراه باشید
فرض کنید یک شرکت ماشین سازی دارید که طبق یک سری استاندارد ها داره ماشین می سازه، مثلا ماشین های شما همه یک سری اطلاعات مثل نام ، رنگ ، مدل و سرعت دارند، همچنین هر ماشین میتونه روشن بشه، خاموش بشه، حرکت کنه و ترمز بگیره. به نظرتون لازمه که هربار می خوان ماشین رو بسازن دستعور العمل ساخت ماشین رو از اول بنویسند؟ قطعا نه، یک بار دستورالعمل ساخت رو می نویسن و از اون به بعد طبق دستور العمل ماشین ها رو می سازند. در برنامه نویسی هم این مفاهیم در عنوان کلاس ( class ) وجود دارند.
کلاس به تنهایی معنای نگهدارنده رو می دهد. مثلا: بنز جی کلاس
مثلا بنز جی کلاس فرضا یعنی بنز های شاسی بلندی که گرمکن صندلی دارند.
حال فرض کنید قرار است طبق این ها یک شی بسازید. مثلا بنز هایی می سازید که طبق G-Class ساخته شده اند، پس فرضا این بنز در حالت کلی قطعا شاسی بلند است و گرمکن صندلی دارد و طبق خواسته ما یک نام، مدل، رنگ و... به آن داده می شود و رفتار هایی مثل حرکت، ترمز، روشن و خاموش شدن را دل خود دارد.
اکنون ما یک شی داریم که خصوصیات و رفتار های بالا را دارد، اکنون می توانیم از آن به راحتی استفاده کنیم.
به تعریف کلی کلاس ها نگه دارنده یک سری خصوصیات ( متغیر ها ) و رفتار ها ( تابع ها ) هستند که متغیر ها می توانند در توابع به کار برده شوند، می توانند هم به کار برده نشوند.
به زبان هایی که از کلاس ها و شی گرایی پشتیبانی می کنند، زبان های شی گرا هستند. دارت هم دارای این ویژگی می باشد.
- ۰۲/۱۲/۱۱